Vi trenger en ny kurs for Norge

Les stortingsrepresentant Arild Grande sitt innlegg til landsmøtet.

Landsmøte 20.04.2017

Arbeid: Det er ingen saker som tydeligere definerer det sosialdemokratiske prosjekt og i større grad legger grunnlaget for et sosialdemokratisk samfunn.

Arbeid gir hver enkelt inntekt og frihet.

Arbeid finansierer fellesskapsløsningene våre.

Og det er gjennom arbeid vi skaper et samfunn med små forskjeller.

Høyresidens politikk har kollapset i møtet med virkeligheten. Ledigheten er høy, sysselsettingen lav. Økende bruk av midlertidige stillinger støter enda flere ut. På mange arbeidsplasser fører økt bruk av innleie til press på norske lønns- og arbeidsvilkår.

Regjeringen virker uinteressert i hele problemstillingen. Og der de handler gjør de bare vondt verre.

Landsmøte

Når arbeidsfolk i foredlingsindustrien innen havbruksnæringa i Ytre Namdal nå frykter for jobben trenger de en regjering som stiller opp.

Når arbeidere ved Kværner Verdal og industrien opplever økt press gjennom mer innleie trenger de en bevegelse som lytter.

Når ansatte i eldreomsorgen og skolen føler at tiden ikke strekker til trenger de et samfunn som vil satse på sterkere fellesskapsløsninger.

Og når familier strever med å få hverdagen til å fungere trenger de et parti som sørger for rettigheter i arbeidslivet og gode velferdsløsninger.

Dette ansvaret tar vår bevegelse. Når vi finner sammen som vi kommer til å gjøre i LoVeSe balanserer vi ønsker om fortsatt satsing innen oljerelatert næring, fiskeri og nye arbeidsplasser innen turisme. Og når vi legger frem forslag til bedre arbeidsliv som Jonas gjorde i dag representerer vi en bevegelse som lytter til arbeidstakerne.

I Trøndelag har vi mange arbeidsplasser tilknyttet olje/gass. Arbeidsplasser vi er stolte av og som er helt i front i verden. Vi er størst på mye innen landbruk og havbruk. Vi er ledende innen helse og akademia. Vi har skog, mineraler og fisk. Vi har alle muligheter til å lykkes. Men vi trenger en ny kurs for Norge. Vi trenger Jonas som statsminister. Vi trenger en regjering som vil bygge hele landet. Vi trenger sosialdemokratiske løsninger hvor vi løfter i flokk og står skulder ved skulder i kampen for arbeid, rettferdighet og frihet.

Arild Grande til landsmøtet 20.04.2017