Vårt yrkesfagløft

Trøndelag Arbeiderparti har vedtatt viktig politikk for å løfte yrkesfag.

En yrkesfagelev viser fram et utvalg elektriske redskaper. Foto: Øivind Haug

Trøndelag Arbeiderparti vet at faglært arbeidskraft er viktig. Andelen elever som velger yrkesfag øker, og dette er med på å legge grunnlaget for å utdanne de 140.000 fagarbeiderne vi har behov for innen 2030. Likevel er vi ikke i rute til å klare å dekke etterspørselen etter faglært arbeidskraft, som følge av stadig for lav innsøking og gjennomføring. Trøndelag Arbeiderparti mener at vi har klart å øke yrkesfagenes omdømme og status, men at vi fremdeles har et stykke igjen. Derfor er det også viktig å gi yrkesfag og praktiske ferdigheter mer oppmerksomhet i grunnskolen.

I Trøndelag er vi gode på å tilby læreplasser, men likevel står hver fjerde elev uten læreplass og dermed uten mulighet for å fullføre sin utdanning. Skolen må i større grad ansvarliggjøres for at alle får en utdanning, og Trøndelag Arbeiderparti mener at en lovfesting av retten til læreplass vil bidra til oppmerksomhet og er samtidig symbolsk viktig for alle som vurderer å søke yrkesfag. I tillegg må skolene legge bedre til rette for at elever med behov for ulike skoleløp og elever med et ønske om både yrkes- og studiekompetanse får oppfylt det.

En god læretid er for mange starten på en trygg jobb. Trøndelag Arbeiderparti er opptatt av at alle lærlinger skal ha mest mulig forutsigbarhet. Derfor ønsker vi at alle lærlinger skal få beskjed minst tre måneder før fagprøven om de får fast jobb etter endt læretid, forutsatt at de består fagprøven.

Mottak av lærlinger og god oppfølging ute i bedrift er viktig for å få en god faglig opplæring og viktig for å rekruttere fagarbeidere til ulike bransjer. Opplæringskontorene spiller en viktig i rolle i dette arbeidet. Opplæringskontorene er organisert på ulike måter, men flesteparten er organisert gjennom arbeidsgiverorganisasjonene. I dag finnes det få krav og retningslinjer for hva et opplæringskontor skal gjøre, og Trøndelag Arbeiderparti mener det er viktig å gjennomgå kravene for opplæringskontorene for å sikre at alle lærlinger får den faglige oppfølgingen de fortjener.

Trøndelag Arbeiderparti vil:

• At det opprettes bransjevise læreplassfond hvor bedrifter bidrar til utdanningen av nye fagarbeidere
  • At lærlinger skal få beskjed minst tre måneder før fagprøven om de får fast jobb i bedriften etter læretiden, forutsatt at de består fagprøven.
  • Lovfeste retten til læreplass, og pålegge skolen ansvaret for at alle får fullført utdanningen sin
  • Øke lærlingtilskuddet
  • At Trøndelag Arbeiderparti går i front for et nytt og mer omfattende yrkesfagløft i Trøndelag fylkeskommune.
  • At kommuner og fylkeskommuner forplikter seg til å ta inn lærlinger. Kommunene bør ha som mål å ta inn minst 1 lærling per 500 innbygger
  • Fortsette å stille krav om bruk av lærlinger i forbindelse med inngåelse av kontrakter ved offentlige anbud og innkjøp
  • Legge til rette for alternative utdanningsløp for yrkesfagelever og mer praksis ute i bedrift fra start av i løpet
  • Yrkesrette fellesfagene til de ulike utdanningsprogrammene