Ruspolitikk

Årsmøtet i Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil at rusavhengige skal få bedre helsehjelp og trygg oppfølging, og ikke møtes med straffeforfølgelse. Les uttalelsen som ble vedtatt av årsmøtet i Nord-Trøndelag Arbeiderparti.

Norsk ruspolitikk kjennetegnes i dag av stor velvilje og lite handling. Politiet er nå pålagt å straffeforfølge sårbare mennesker som egentlig trenger hjelp og trygg oppfølging. Et rusproblem skal bli sett på som en sykdom, og da er helsehjelp helt nødvendig. Vi vil innføre en modell der de rusavhengige som bli tatt med brukerdoser ikke må møte for retten, men får hjelp av helsevesenet.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil ha flere lavterskeltilbud som bidrar til at rusavhengige kommer i kontakt med hjelpeapparatet. Et slikt tilbud kan være å opprette et helse- og overdoseteam. Disse kan blant annet drive holdningsskapende arbeid, spre informasjon, bidra med helsetjenester og dele ut rent utstyr.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil åpne for å opprette trygge brukerrom med relevant helsepersonell i byer og på større tettsteder. Disse brukerrommene skal opprettes i nærheten av åpne brukersteder. Dette vil blant annet forebygge smitte som følge av deling av sprøyter, og risikoen for dødsfall er lavere fordi det er helsepersonell til stede. Det må også legges til rette for røyking av rusmidler.

For å forhindre rekruttering til rusmiljøene, må det forebyggende arbeidet være sterkt og starte tidlig. Barn og unge skal vite hva de risikerer om de velger å takke ja til rusmidler, hvordan man gjenkjenner ulike rusmidler og hvordan man skal forholde seg til et slikt tilbud. Det forebyggende arbeidet bør starte allerede på småtrinnet i barneskolen, og være i fokus på høyere klassetrinn.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti er mot legalisering av cannabis, og mener at dette er en lettvint løsning på et stort problem.

Nord- Trøndelag Arbeiderparti vil:

• Endre lovverket slik at behandling erstatter fengselsstraff for bruk og besittelse av brukerdoser
  • Opprette et helse- og overdoseteam som kan drive holdningsskapende arbeid og spredning av informasjon, helsetjeneste for rusmisbrukere og utdeling av rent utstyr
  • Opprette trygge brukerrom i byer og større tettsteder
  • Satse på forebyggende arbeid fra tidlig alder
  • Ikke legalisere og åpne for kjøp og salg av cannabis og andre narkotiske rusmidler