Seks barn sitter i ring og vanner et akvarium med jord og planter. Foto: Øivind Haug

Oppvekst og utdanning

For Arbeiderpartiet handler oppvekstpolitikk om at fellesskapet må gi alle barn og unge mulighet til et godt liv. Barn som av ulike grunner har det vanskelig, trenger fellesskapet mest. God samhandling mellom tjenester og innbyggere, og på tvers av tjenester i kommunen er viktig for å sikre gode oppvekstsvilkår i Levanger.

Våre barn og unge skal møte trygge, kompetente og tilgjengelige voksne gjennom hele oppvekstløpet sitt. Barnehager og skoler skal være steder for læring og mestring, trygghet og inkludering. Levanger Arbeiderparti vil at ansatte i barnehage, skole og støttesystemer skal oppleve at de har tillit og tid til å følge opp barn og elever i hverdagen.

Levanger Arbeiderparti vil:

• redusere familiefattigdom.
  • fremme inkludering og redusere utenforskap prioritere tidlig innsats og forebygge framfor å reparere.
  • utarbeide en helhetlig opptrappingsplan for barn og unges oppvekstsvilkår i kommunen med fokus på psykisk helse gjeninnføre ordning med ungdomskontakter i Levanger.
  • opprette miljøteam ved ungdomsskolene våre
  • ansette flere i barnehager og skoler og gjøre det mer attraktivt å jobbe med barn og ungdom.
  • øke andelen kommunale barnehageplasser og sikre at små enkeltstående og ideelle barnehager har forutsigbare vilkår for drift.
  • bygge ny Åsen skole og barnehage.
  • tilrettelegge for mer samarbeid på tvers av fag og sektorer i de kommunale tjenestene for barn og unge.
  • jobbe for skolemåltid i Levangerskolen.
  • utvikle en mer praktisk skolehverdag i samarbeid med skolene.
  • at alle ungdomsskoleelever skal bli godt kjent med det lokale næringslivet.
  • bruke Ungt Entreprenørskap aktivt i skolen.
  • styrke de praktisk-estetiske fagene som viktig bidrag til læring, livsmestring og helse.
  • utvikle og styrke samarbeidet med Nord Universitet med tanke på forskning og utvikling innen oppvekst og utdanning