Miljøpolitikk for fremtiden

Årsmøtet i Nord-Trøndelag Arbeiderparti har vedtatt uttalelse om miljøpolitikk for fremtiden. Les den her.

original

Miljøpolitikk for fremtiden

Nord-Trøndelag er et fylke med meget spredt bosetting fordelt på by- og bygdesentrum med store avstander. Det er viktig å ta til etterretning de geografiske og demografiske utfordringene Nord-Trøndelag har. Nord-Trøndelag har store skogs- og landbruksarealer, og samtidig store næringer spredt fordelt over hele fylket. Gjennomgående i Nord-Trøndelag er tungt trafikkerte ferdselsårer, mellom befolkningssentra, med en omfattende personbilisme og godstransport. Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener at Nord-Trøndelag har gode muligheter for å utvikle seg til å bli et av de mest klimavennlige fylkene i Norge.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener det viktigste tiltaket for å redusere utslippene fra privatbilisme er å gjøre bruk av kollektivtransport enkelt og billig. En målsetning må være at det skal lønne seg å velge kollektivt. Derfor er det viktig å senke den enkeltes utgifter ved kollektivreise, både ved å redusere billettprisene og gjøre periodebillettene billigere. I tillegg er det viktig å sørge for tilgjengelighet i kollektivtilbudet, både med raskere reise og høyere frekvens på avganger.

Et annet viktig tiltak er å gjøre all kollektivtransport miljøvennlig, dette være seg å på sikt bytte ut bussparken fra ikke-fornybart drivstoff til busser drevet på elektrisitet, bio-brensel, hydrogen etc. En målsetning for Nord-Trøndelag Arbeiderparti er at alle kollektivbusser i Nord-Trøndelag er miljøvennlige innen 2030.

Samferdselsutfordringene i Midt-Norge er store. Hver dag ferdes i gjennomsnitt flere enn 7500 kjøretøy på det minste og mer enn 18500 på det meste på E6. De fleste av disse kjøretøyene er personbiler med pendlere som skal fra og til arbeidsplasser i ulike kommuner. Om lag 76 % av all persontrafikk mellom Steinkjer og Trondheim foregår i personbil.

En elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen kan gjøre pendling med tog mer attraktivt, noe som igjen vil gjøre til at flere velger tog fremfor bil. Dette vil kutte mange biler på E6 per dag, CO2-utslippene blir mindre, og trafikksikkerheten bedre. Elektrifisering muliggjør i tillegg en overflytting av mer godstransport fra vei til bane, som igjen avlaster de store ferdselsårene.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti er tilfreds med at Stortinget og regjeringen har avsatt midler på Nasjonal Transportplan for perioden 2014-2023 for elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen, og påbegynt planlegging av opprustningen. Nord-Trøndelag Arbeiderparti ønsker fortgang i prosessen og ønsker rask saksbehandling og utredning.

I dag er det 180 ferger i Norge. De fleste fergene er drevet på fossile energikilder. De forbruker om lag 400 000 tonn CO2 i året. Norge har teknologi for å anvende batteridrevne ferger. Dette er imidlertid bare gjort på én fergestrekning i hele landet. Erfaringene fra denne fergestrekningen er gode, og bør indikere at Norge og samferdselsdepartementet må legge til rette for utskiftning av fergeparken til batteridrevne ferier. ZERO, en organisasjon for energi- og klimatiltak, har sett på flere av utredningene gjort i Norge siden 1980-tallet. Organisasjonen ser positivt på muligheten, samt ressursene som er tilgjengelig, for batteridrevne ferger. Det å legge om store fossildrevende ferger til batteri er en effektiv måte å kutte CO2-utslippene på.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti ønsker å utrede å skifte ut eksisterende fergepark i Nord-Trøndelag til fordel for batteridrevne ferger. Dette er både økonomisk lønnsomt og økologisk bærekraftig.

Et generelt inntrykk er at verdens fattigste, spesielt i utviklingsland, lider mest som følge av klimaendringene. Som et av verdens rikeste land har Norge et åpenbart ansvar for å hjelpe og bidra med kunnskap, teknologi og midler for å redusere klimagassutslipp i utviklingsland. Norge og de andre I-landene har tjent gode penger på verdens overforbruk. Det er dermed også rimeligst at Norge og resten av industrilandene bærer den største byrden av utslippskuttene. Derfor mener Nord-Trøndelag Arbeiderparti at Norge bør øke sin bistand og fastlegge en fordeling hvor halvparten av bistandsmidlene tildeles land som er særlig berørt av klimaendringene.

I Paris i desember 2015 ble flesteparten av verdens nasjoner enige om en klimaavtale med ambisiøse mål, og rettferdig byrdefordeling mellom mer og mindre velstående land. Nasjonene forpliktet seg til å legge frem en plan på nasjonalt nivå, som skal omhandle hvordan kutte klimagassutslipp skal skje samt mengde kutt per år. Dette for å nå 2-gradersmålet innen fastsatt tid, og helst holde seg innenfor 1,5 grader. Nord-Trøndelag Arbeiderparti er glad for innholdet i Paris-avtalen, og forventer at Arbeiderpartiet legger frem ambisiøse mål for å nå målene.

Olje har vært Norges desidert største inntektskilde de siste fem tiår. Den norske stat har tjent godt på petroleumsfunn på norsk sokkel og olje- og gassproduksjon.

Olje utgjør om lag en tredel av verdens energiforbruk. Det er på samme tid liten tvil om at ikke-fornybare ressurser er ødeleggende for miljøet. Det internasjonale energibyrået (IEA) har konkludert med at om verdenssamfunnet skal ha 50 %-sjanse til å nå 2-gradersmålet er vi avhengig av at 2/3 av de fossile ressursene forblir urørt. Da er det viktig å tilby omstillingsmidler for å møte det grønne skiftet.

Er det én trend i verdenssamfunnet som vil forbli oppadgående så lenge det er befolkningsvekst, er det et stadig økende behov for elektrisk energi. Ved å gå fra å være en stor internasjonal aktør på fossil energi til å bli en stor internasjonal aktør på fornybar elektrisk energi vil Norge kunne kompensere for en stor del av det samfunnsøkonomiske tapet oljealderens slutt medfører.

Det blir færre ressurser i verden og flere munner å mette. 842 millioner mennesker sulter på verdensbasis, og de kan mettes på bare 1/3 av all maten som kastes i USA og Europa. Til sammen kaster dagligvarehandelen og matindustrien i Norge 128 000 tonn nyttbar mat hvert år, det tilsvarer verdier på minst seks milliarder norske kroner. Det totale matsvinnet i Norge representerer en verdi på ca. 18 milliarder kroner og ti prosent av klimautslippene i den rike delen av verden kommer av matsvinn; mat som kunne blitt, men aldri blir spist.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil:

  • Legge til rette for å skifte ut eksisterende busspark for kollektivtransport i Nord-Trøndelag med busser som benytter miljøvennlig drivstoff innen 2030.
  • Sette mål om 50 % flere reisende over på jernbane innen 2030.
  • Utvikle en mobilapplikasjon som gjør reise og billettkjøp med kollektivtransport i Nord-Trøndelag enklere.
  • Påskynde prosessen med elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen
  • Utrede muligheten for å skifte ut eksisterende fergepark til fordel for batteridrevne ferger.
  • Arbeide for å flytte større andel av gods over på bane og til sjøs.
  • At Norge skal øke bistandsbudsjettet.
  • Utbedre norske forskningsmiljø for å på sikt bli verdensledende innen miljø- og klimateknologi.
  • Jobbe for en internasjonal strategi for reduksjon av matsvinn.