Likestilling kommer ikke av seg sjøl

På kvinnedagen lanserte Arbeiderpartiet 50 forslag som skal bidra til økt likestilling på alle samfunnsområder. Levanger Arbeiderparti følger opp, og vil arbeide for kraftfulle tiltak som fremmer likestilling i egen organisasjon og i lokalsamfunnet.

original_1478640404_010282

Likestillingen i Norge har kommet langt, men vi er ikke i mål. Fortsatt tjener kvinner bare 85 kroner for hver hundrelapp menn tjener, mange menn får ikke ta ut pappaperm, gravide diskrimineres i arbeidslivet, gutter velger «guttefag» og jenter» jentefag», og mange LHBTI-personer må skjule hvem de er. Lista kunne vært lengre. At vi har like formelle rettigheter, betyr ikke at vi har like muligheter i praksis. Altfor mange av de små og store valgene vi alle tar, styres av at det er ulike forventninger til kvinner og menn.

Regjeringen har lagt fram en likestillingsmelding som beskriver likestillingssituasjonen godt, men som mangler tiltak som kan gjøre noe med problemene. I stedet har de hver dag de siste to årene vist fram sin reelle likestillingspolitikk, der de har kuttet pappapermen, økt kontantstøtten, hevet prisen i barnehagene, foreslått reservasjonsrett og endret arbeidsmiljøloven slik at det har blitt lettere å ansette midlertidig. I tillegg har regjeringen nå på høring å avvikle likestillingsloven.

Stortingspolitiker Arild Grande (Ap) fra Levanger, medlem av familie- og kulturkomiteen på Stortinget, er bekymret for at regjeringa er i ferd med å kjøre likestillingskampen i revers. Arbeiderpartiet vil videre.

Likestilling kommer ikke av seg selv, selv om noen later til å tro at den kommer rekende på ei fjøl, sier Grande til Trønder-Avisa: http://www.t-a.no/ekstra/2016/03/08/Slik-vil-Ap-bedre-likestillingen-12252577.ece

Levanger Arbeiderparti vil arbeide for kraftfulle tiltak som fremmer likestilling i egen organisasjon og samfunnet for øvrig. For likestilling kommer ikke av seg sjøl.

Levanger Arbeiderparti ønsker å

• beholde likestillingsloven som egen lov.
  • diskutere likestilling med partene i arbeidslivet.
  • gjenopprette arbeidsmiljøloven som en trygg og god vernelov og fjerne den generelle adgangen til å ansette midlertidig.
  • stille krav om at helseforetakene skal redusere bruken av deltidsstillinger, og sette inn tiltak og forsøk for å få flere heltidsstillinger.
  • arbeide for å sikre god kjønnsbalanse i kommunale virksomheter og tjenesteområder.
  • å tilby rektorer, lærere og andre ansatte i skolen kurs om hvordan man forhindrer mobbing og seksuell trakassering.
  • inkludere spørsmål om seksuell trakassering i elevundersøkelsen, slik at vi får mer kunnskap om omfanget.
  • invitere krisesenteret i Nord-Trøndelag, SMISO og andre organisasjoner som arbeider med vold i nære relasjoner til samråd.
  • fjerne kontantstøtten.
  • øke pappakvoten.
  • ha en partiorganisasjon som trygger det enkelte medlem til å delta aktivt i lokalpolitikken.
  • arbeide målrettet for å ha bred representasjon i kjønn og etnisk bakgrunn i politiske posisjoner og verv.
  • aktivt støtte Arbeiderpartiet sentralt i oppfølgingen av likestillingstiltak som fremmes i Stortinget.
Fremmet av Ina K. Pedersen, gruppeleder i Levanger Arbeiderparti. Tiltak enstemmig vedtatt av årsmøtet i Levanger Arbeiderparti.