Lærertetthet

Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil ha lovfestet minimumsnorm for lærertetthet på skolenivå

Ja til lærertetthet på skolenivå

Det ble flertall for forslag fra Steinkjer AP om en lovfestet minimumsnorm for lærertetthet på skolenivå i årsmøtet 19.mars.

Læreren er en av skolens viktigste ressurser, og tett oppfølging av elevene er avgjørende for å skape en god skole og et godt læringsmiljø for barn og unge. Likevel får stadig flere elever undervisning i stadig større klasser.

Det er en sentral politisk målsetting for norsk skole at alle elever har rett på likeverdig opplæring. En nødvendig, om enn ikke tilstrekkelig, forutsetning for å nå dette målet er at alle skoler har et minimum av lærerressurser som står i forhold til elevtallet.

I dag varierer lærertettheten i ordinær undervisning med over 300 prosent mellom sammenlignbare kommuner, og enda mer mellom skolene. Den store variasjonen i lærertetthet mellom sammenlignbare kommuner og mellom sammenlignbare skoler skyldes i noen grad forskjellig skolestruktur, men også ulikheter i politisk prioritering av grunnskolen.

Denne betydelige variasjonen i lærertettheten utfordrer det grunnleggende prinsippet i norsk skole om et likeverdig opplæringstilbud.  Med flere lærere får lærerne mer tid til alle elever. Bare slik har lærerne en reell mulighet til å se hver enkelt elev.

I programforslaget til Arbeiderpartiet foreslås det en nasjonal norm for lærertetthet for 1.-4. trinn. Det vil utløse langt færre stillinger, selv om snittet for kommunen kan se bra ut. Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener at denne normen bør gjelde på skolenivå for at det virkelig skal komme de store klassene til gode.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil:

• opprette en lovfestet minimumsnorm for lærertetthet på skolenivå