Lærertetthet

Ja til lærertetthet på skolenivå

Det ble flertall for forslag fra Steinkjer AP om en lovfestet minimumsnorm for lærertetthet på skolenivå i årsmøtet 19.mars.

Læreren er en av skolens viktigste ressurser, og tett oppfølging av elevene er avgjørende for å skape en god skole og et godt læringsmiljø for barn og unge. Likevel får stadig flere elever undervisning i stadig større klasser.

Det er en sentral politisk målsetting for norsk skole at alle elever har rett på likeverdig opplæring. En nødvendig, om enn ikke tilstrekkelig, forutsetning for å nå dette målet er at alle skoler har et minimum av lærerressurser som står i forhold til elevtallet.

I dag varierer lærertettheten i ordinær undervisning med over 300 prosent mellom sammenlignbare kommuner, og enda mer mellom skolene. Den store variasjonen i lærertetthet mellom sammenlignbare kommuner og mellom sammenlignbare skoler skyldes i noen grad forskjellig skolestruktur, men også ulikheter i politisk prioritering av grunnskolen.

Denne betydelige variasjonen i lærertettheten utfordrer det grunnleggende prinsippet i norsk skole om et likeverdig opplæringstilbud.  Med flere lærere får lærerne mer tid til alle elever. Bare slik har lærerne en reell mulighet til å se hver enkelt elev.

I programforslaget til Arbeiderpartiet foreslås det en nasjonal norm for lærertetthet for 1.-4. trinn. Det vil utløse langt færre stillinger, selv om snittet for kommunen kan se bra ut. Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener at denne normen bør gjelde på skolenivå for at det virkelig skal komme de store klassene til gode.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil:

  • opprette en lovfestet minimumsnorm for lærertetthet på skolenivå