Lærertetthet
Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil ha lovfestet minimumsnorm for lærertetthet på skolenivå
![Ja til lærertetthet på skolenivå](https://res.cloudinary.com/arbeiderpartiet/image/upload/c_limit,q_70,w_350/v1/ievv_filestore/449d6bf783e44016ad9e75566504ee3a6f351f0db674443d99241eb38b16dc91.jpg)
Det ble flertall for forslag fra Steinkjer AP om en lovfestet minimumsnorm for lærertetthet på skolenivå i årsmøtet 19.mars.
Læreren er en av skolens viktigste ressurser, og tett oppfølging av elevene er avgjørende for å skape en god skole og et godt læringsmiljø for barn og unge. Likevel får stadig flere elever undervisning i stadig større klasser.
Det er en sentral politisk målsetting for norsk skole at alle elever har rett på likeverdig opplæring. En nødvendig, om enn ikke tilstrekkelig, forutsetning for å nå dette målet er at alle skoler har et minimum av lærerressurser som står i forhold til elevtallet. I dag varierer lærertettheten i ordinær undervisning med over 300 prosent mellom sammenlignbare kommuner, og enda mer mellom skolene. Den store variasjonen i lærertetthet mellom sammenlignbare kommuner og mellom sammenlignbare skoler skyldes i noen grad forskjellig skolestruktur, men også ulikheter i politisk prioritering av grunnskolen. Denne betydelige variasjonen i lærertettheten utfordrer det grunnleggende prinsippet i norsk skole om et likeverdig opplæringstilbud. Med flere lærere får lærerne mer tid til alle elever. Bare slik har lærerne en reell mulighet til å se hver enkelt elev. I programforslaget til Arbeiderpartiet foreslås det en nasjonal norm for lærertetthet for 1.-4. trinn. Det vil utløse langt færre stillinger, selv om snittet for kommunen kan se bra ut. Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener at denne normen bør gjelde på skolenivå for at det virkelig skal komme de store klassene til gode.Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil:
- opprette en lovfestet minimumsnorm for lærertetthet på skolenivå