Torsbustaden

Kunst, kultur, idrett og friluftsliv

For Arbeiderpartiet er kultur, idrett og frivillighet grunnleggende for å skape gode liv og et godt samfunn. Kulturelle opplevelser bryter ned barrierer og bygger mangfold, inkludering og fellesskap. Alle skal ha tilgang til kulturtilbud og kulturelle aktiviteter.

Kunst og kulturlivet skal styrkes. Frivilligheten gir møteplasser, engasjement, utvikling og opplevelsen av fellesskap. Vi skal bidra til at alle i Levanger skal få delta i kultur- og fritidsaktiviteter.

Idrett skaper inkludering og engasjement, og gir økt livskvalitet, trivsel og gode oppvekstsvilkår i hele kommunen. Levanger Arbeiderparti støtter Levangeridrettens ambisjon om «flest mulig, lengst mulig» og vil bidra til at barn og unge, familier og eldre har tilgang til organiserte og uorganiserte tilbud. Fysisk aktivitet er grunnleggende for god fysisk og psykisk helse.

Levanger Arbeiderparti vil:

• utvide og styrke ungdomshusene sitt tilbud, fritidsklubbene og andre sosiale møteplasser for ungdom etter skoletid.
  • samarbeide med ungdomsrådet om å utvikle nye sosiale og kulturelle møteplasser som ungdom selv er med på å drifte.
  • utvide tilbudet om sommerjobb for ungdom mellom 16 og 19 i kommunen i samarbeid med arbeidslivet.
  • øke støtten til frivilligheten.
  • styrke Kulturskolen og forsterke samarbeidet mellom skole og kulturskolen.
  • bidra til at minst 20% av elevene i Levanger får et kulturskoletilbud.
  • sikre kulturtilbud til alle, og arbeide for å hindre et økonomisk klasseskille og utenforskap i idrett- og kulturlivet.
  • videreføre og styrke fritidskort-ordningen.
  • jobbe for redusert eller gratis hall- og baneleie.
  • utvikle en e-sportstrategi for Levanger kommune.
  • støtte idrettslag og foreninger i deres bygging og utvikling av idretts- og fritidsanlegg.
  • støtte Levanger fotballklubb sitt prosjekt Action Now.