Høyere utdanning til flere tilpasset morgendagens arbeidsliv

Vi vil at Trøndelag gjennomfører et prøveprosjekt hvor studenter får redusert husleie mot å ta på seg å holde eldre med selskap.

To studenter sitter og jobber. Foto: Øivind Haug

Behovet for ny kunnskap har aldri vært større. Et arbeidsliv i endring og med stadig økende krav til spesialisering stiller også krav til at det offentlige evner å tilby relevant høyere utdanning for alle som ønsker det.

Fagskoleutdanning er for mange etter endt læretid, eller etter noen år i arbeidslivet, et naturlig steg videre i opplæringen. Fagskolene tilbyr etter- og videreutdanning for fagarbeidere som ønsker seg en mer yrkesrettet utdanning. I Trøndelag vil de sju offentlige fagskolene sannsynligvis bli slått sammen til nye Trøndelag Fagskole, og til sammen tilby over 30 fagskoletilbud. Trøndelag Arbeiderparti mener det er viktig å opprettholde den geografiske spredningen av fagskoletilbudene, og at video- og utdanningsteknologi må tas i bruk slik at man lettere kan studere via nett, uavhengig av hvor man bor i Trøndelag.

Flere og flere tar høyere utdanning. Universitets- og høyskolestudentenes trivselsundersøkelse viser blant annet at flere er ensomme, at stipendet ikke strekker til og at omvalgsprosenten er høy. Trøndelag Arbeiderparti mener det er viktig å ta resultatene fra undersøkelsene på alvor og vil fortsette innsatsen for å få bygd nok studentboliger, sikre at studentene får tettere oppfølging tidligere i utdanningsløpet sitt og prøve ut nye former for bo-ordninger hvor studenter får bo billigere mot at de holder eldre med selskap. En slik ordning må på forhånd definere hva studentenes oppgaver er, og hva fagarbeidernes oppgaver er.

Trøndelag Arbeiderparti vil:

• At gratisprinsippet ligger fast også i fagskoleutdanningen
  • Utvikle tilbudet for fagskoleutdanning i hele fylket, og imøtekomme behovene både offentlig og privat sektor har for kvalifisert arbeidskraft
  • At etablering av nye fagskoletilbud sees i sammenheng med de næringene Trøndelag har komparative fortrinn innenfor
  • Gjøre det mulig å gå fra universitet og høyskole til fagskole og motsatt
  • Bygge ut flere studentboliger i samarbeid med studentsamskipnadene
  • Sikre studenter tettere oppfølging tidligere i utdanningsløpet på universitet og høyskole
  • At det skal opprettes et lånesystem for pensum ved høyere utdanning
  • At Trøndelag gjennomfører et prøveprosjekt hvor studenter får redusert husleie mot å ta på seg å holde eldre med selskap
original_1478640041_2018397