FOLKEHELSA I FOKUS

original_1478640409_0652943

Vi i lag

Skrevet av Ina K. Pedersen, gruppeleder i Levanger Arbeiderparti

2016 ble det året da vi jobbet for og ønsket et sammenslåing med Verdal og Frosta. En ny, stor kommune – fra fjord til fjell – hvor vi ILAG leverer bedre tjenester for innbyggerne var målet. Vi kjenner til historien og det blir ingen sammenslåing – i denne omgangen.

Nå ser vi framover og vi skal arbeide for å sikre forutsigbarhet for ansatte og fortsatt gode og stadig bedre tjenester for våre innbyggere. Levanger kommune alene er en attraktiv kommune å bosette seg i, vi øker stadig i folketall. Vi har de siste årene gjort mange positive investeringer som gir tilvekst, trivsel og trygghet for innbyggerne.

Hovedideen i økonomiplanen om at vi ILAG med andre får til mer enn kommunen klarer alene, synes jeg kommer godt fram i planverket vi har i kommunen nå. Vi jobber målrettet for en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse og reduserer ulikheter i helse og livsvilkår.

Små og store investeringer og innsatser har gjort Levanger til en bedre kommune de siste årene. Vi har Nord-Trøndelags beste skolepark, uteområder oppgraderes og utvikles som møteplasser i lokalsamfunna, vi har Utstyrsbua, sommerjobb for ungdom, Stadionparken, stranda, trappa, plan for Torsbustaden, Kafe Verden, Sharrow, turskilt – alle tiltak som i samspill med flere aktører – gir flere muligheter til å delta og være fysisk aktive.

Men folkehelse er mye mer enn gode fysiske omgivelser. God helse kommer av trivsel og en opplevd mulighet til å lykkes og mestre som barn, skoleelev, lærling, foreldre, arbeidstaker, arbeidsledig og pensjonist – som innbygger i Levanger kommune.

Lege og professor Peder F. Hjort er sitert i økonomiplanen, og det var en klok mann, for han har også sagt at

”Bare 10 % av de tingene som påvirker helsen er det som har med helsesektoren å gjøre, de resterende 90 % handler om andre ting, for eksempel oppvekstmiljø, skole, kosthold, aktiviteter, strødde gangveier og gode opplevelser”

ILAG må vi sørge for at vi har gode tjenester og tiltak som er samordnet på tvers av fagområder og i samspill med andre aktører. Gratis Ilag-aktiviteter på onsdager, Levanger Arena Arbeid som er et prosjekt for å få innvandrerkvinner i jobb, boligsosial handlingsplan, kommunedelplaner, lærlingordningen i kommunen, sommerjobb for ungdom, Åpen dør, sosialstønadssatser, egentlig det meste vi gjør i kommunal sammenheng har med folkehelse, trivsel og trygghet å gjøre.

Innbyggerne i Levanger skal være trygge på at de får tilrettelagte og riktige tjenester utfra sitt behov. Det er også viktig at frivillige lag og organisasjoner i Levanger har en oversikt over hva kommunen gjør for folkehelsa. Mange organisasjoner har selv tiltak som retter seg inn nettopp mot dette, og med god kunnskap om hverandres satsninger vil vi kunne sikre at flere aktører gjør ting samtidig for å forsterke effektene, det som i økonomiplanen kalles å skape supersettinger.

Hva er vedtatt?

Under kan du lese utdrag av satsninger som er vedtatt for neste år innenfor ulike sektorer i kommunen. Hele økonomiplandokumentet er vedlagt nederst, og der kan du lese utfyllende informasjon og om andre tiltak som skal gjennomføres den neste perioden.

Oppvekst

• - En styrking av ungdomskontaktene. I Levanger har vi to ungdomskontakter med 50% stilling. Dette økes nå til det dobbelte.
  • - Vi styrker skolehelsetjenesten som en del av det forebyggende arbeidet i skolene.
  • - Vi fortsetter gjennomføringen av 60 minutters fysisk aktivitet i løpet av skoledagen.
  • - Et prøveprosjekt med skolemat vurderes fra høsten 2017.
  • - Det bevilges 300 000 kroner til forebyggende styrkningstiltak for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehager.
  • - Det skal prøves ut samarbeid med frivillige om leksehjelp, knyttet opp mot ungdomsskolene.
  • - Samarbeid med Midt-Norsk realfags- og teknologisenter.
  • - Det etableres en «kulturell barnehagesekk» for å fremme dannelse og kulturelt mangfold.
  • - Vi er best i klassen om å tilby kompetanseutvikling for lærere. Dette skal vi fortsette med!
  • - Det settes i gang et systemrettet arbeid i skolene for å styrke tilpasset opplæring og redusere behovet for spesialundervisning.
  • - Bygge ny skole og barnehage på Ytterøy.
  • - Oppgradere uteområdet på Skogn barne- og ungdomsskole.
  • - Bygge ny kommunal barnehage på Skogn og utvide barnehagen på Frol.
  • - Bygge hall i Åsen.

Helse og omsorg

• Levanger kommune skal utvikle en egen modell for hverdagsmestring og hjemmerehabilitering
  • «Virtuell avdeling» skal etableres
  • Familiens hus skal etableres
  • Etablere informasjonstjeneste om velferdsteknologi for innbyggerne
  • Ansettelser i helse og omsorg:
    • kommunepsykolog i 100% stilling
    • kultur- og aktivitetskoordinatorer ved institusjonene og omsorgssentrene
    • demenskoordinator
    • rus- og psykiatrikoordinatorer
    • ruskontakt som skal følge opp ruskontakter for ungdommer fra 16 år
  • Etablere nytt sentralkjøkken
  • Rådmannen skal legge fram en sak om styrking av tilbudet til pårørende ved selvmord, tung rus og psykiatri.
  • Etablering av vertskommunerolle for interkommunale tilbud: vold i nære relasjoner
  • Det skal utarbeides en temaplan for arbeid og aktivisering
  • Ferdigstille omsorgssenteret i Åsen og helsehuset på Staup

• Utrede tilbud om undervisning i estetiske fag for alle barn og unge.
  • Ferdigstille «Ung i Levanger», utredning av framtidig ungdomssatsning .
  • Styrke ungdomshuset.
  • Utvikle biblioteket videre som møteplass og debattarena.
  • Sikre deltakelse i meningsfull fritid for alle barn, unge og deres familier og redusere negative konsekvenser av sosial ulikhet. Herunder deltiltak:
    • Opplevelsestilbud: kino, svømmehall, ti-på-topp
    • Gratisplasser ved kulturskolen
    • Sommerferietilbud
  • Vi fortsetter suksessen med Utstyrsbua.
  • Det settes av en pott på 200 000 kroner som lag og foreninger kan søke tilskudd fra til å etablere turstier og tilhørende anlegg.
  • Korpsundervisning i regi av kulturskolen.
  • Etablere et bygningsvern- og opplevelsessenter for formidling av trehusarkitektur, tradisjonshåndverk, estetikk og arkeologi.
  • Tilrettelegge for kultur-og opplevelsesnæringer i Trehusbyen Levanger.
  • Koordinere og følge opp interesseorganisasjonen Museene i Levanger.
  • Iverksette disposisjonsplan for Torsbustaden.
  • Ansette frivillighetskoordinator.
  • Ta initiativ til å revitalisere Levanger sang og musikkråd, evt. etablere et nytt kulturforum for aktører innen frivillig, privat og offentlig kulturliv.
  • Moan skal klargjøres for toppfotball over tid.

Andre investeringer

• Brannstasjon på Ytterøy
  • Nytt sentralkjøkken
  • Storstilt satsning på gang- og sykkelveier med tilhørende sykkelparkeringshus