Fellesskolen – vår viktigste arena for fremtiden

Det har vært årsmøte i Nord-Trøndelag Arbeiderparti og god politikk for framtida er vedtatt. Vi vil dele uttalelser med dere fortløpende. Her kan du lese om vår politikk for fellesskolen.

original_1478640407_9887094

Den grunnleggende ideen bak den norske skolen er tanken om at alle skal ha lik rett til utdanning. Dette er det viktigste prinsippet i Arbeiderpartiets fellesskole. Fellesskolen skal være en kunnskapsarena som sørger for at alle elever utvikler seg faglig og sosialt. Fellesskolen er en arena hvor elever med ulik sosial bakgrunn og kultur møter og forstår hverandre og lærer om toleranse, respekt og forståelse. Alle skal få den hjelpen de trenger for å lykkes og ha like muligheter uavhengig av faktorer som bosted og religiøs/etnisk bakgrunn.

For Nord-Trøndelag Arbeiderparti er det viktig at elever ikke skal ha karakterer i barneskolen. Slik beholder vi verdien av grunnmuren av kompetanse som skal bygges på barneskolen og tas med til ungdomsskolen.

Det å sikre alle elever like rettigheter og muligheter vil alltid være førsteprioritet for Arbeiderpartiet, men også det psykososiale aspektet i skolen må vektlegges, og innsatsen på dette området må intensiveres for å gjøre skolen mer attraktiv for norske ungdommer.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti ønsker også å innføre et varmt måltid i løpet av skoledagen i grunnskolen. Dette vil gi gevinster innenfor flere områder og bidra til sosial utjevning.

Kunnskap tilegnes ikke likt blant alle mennesker, og det er derfor viktig at vi har en skole hvor vi kan tilby både teoretiske og praktiske arbeidsmetoder. Praktiske valgfag på ungdomsskolen er et viktig tiltak for å sikre at flere trives og opplever mestring på skolen. Det er viktig at denne satsningen videreføres og at den blir kontrollert slik at den vil fungere best mulig for alle elever. Videre er det svært viktig at alle grunnskoler i Nord-Trøndelag er flinke til å bruke næringslivet i skolehverdagen, og at næringsliv og skole har et samarbeid. Dette for at elever skal kunne dra på bedriftsbesøk, lære utenfor klasserommets vegger og for at næringslivet skal kunne rekruttere morgendagens helter.

Arbeiderpartiet ser nødvendigheten av basiskunnskaper innen lesing, skriving og regning, men denne teorien må gjøres relevant for det yrket man tar utdanning i. Men når vi snakker om å gjøre yrkesfagene mer yrkesrettet, betyr det ikke at vi ønsker å gjøre det enklere eller smalere. Nord-Trøndelag Arbeiderparti ønsker å rette teorien mot det praktiske faget, og gjøre teorien mer relevant opp mot yrkesfagene. Derfor mener vi at det bør sees på innholdet i fellesfagene på de ulike yrkesfagene, og gjøre disse mer relevant for den faktiske studieretningen.

En yrkesfaglig vei til høyere utdanning gjør at flere vil komme lengre ved å fullføre fagbrevet først. Praktisk erfaring viser seg å være hensiktsmessig i høyere utdanning og i arbeidslivet etter fullført utdanning. Vi ønsker derfor å gi mennesker med fagbrev muligheten til å utdanne seg innenfor spesifikke høyere utdanningsløp knyttet til faget man tok fagbrev i.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti er forkjempere for en sterk satsning på yrkesfaglige tilbud i den norske skolen, og vi ønsker et økt fokus på frafallsraten i yrkesfag. Mange yrkesfagelever ender opp uten en reell mulighet til å fullføre utdanningen sin på grunn av manglende lærlingeplass. Dette ønsker Nord-Trøndelag Arbeiderparti å bekjempe gjennom å lovfeste retten til lærlingeplass slik at også fagelever har krav på å fullføre utdanningen sin.

Rådgivningstjenesten er også et viktig ledd i utdanningsløpet, og tjeneste må styrkes i alle ledd. Rådgiverne i skolen må få mer tid til å følge opp hver enkelt elev. Med mer tid vil rådgiverne kunne jobbe mer forebyggende, dette ser Nord-Trøndelag Arbeiderparti at det er et stort behov for. Å tilrettelegge slik at flere elever kommer seg igjennom videregående opplæring, er en av den norske skolens viktigste oppgaver. Dagens frafallstall viser at målsettingene er uforenlig med de faktiske resultatene. Vi ønsker å tilpasse grunnskolen og videregående opplæring ved å ansette flere pedagoger med spesialkompetanser på flere områder.

Å utjevne sosiale forskjeller og tilpasse skolen til dagens samfunn, er et viktig mål. Derfor mener Nord-Trøndelag Arbeiderparti at det må innføres leksefri skole i grunnskolen. For å gjennomføre dette vil det være nødvendig å legge til flere skoletimer i løpet av en uke. Det er viktig at kompetansen på skolen fortsatt blir ivaretatt. Stoffet skal læres og arbeides inn i skoletiden, og ikke på fritiden.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti ser det ikke som ønskelig at elever bruker hijab i grunnskolen, men vil ut fra demokratiske prinsipp ikke ha et forbud.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil:

• Endre navnet på religionsfaget i grunnskolen fra KRLE til RLE.
  • At elever skal ikke ha karakterer i barneskolen.
  • Styrke rådgivningstjenesten i videregående opplæring.
  • Øke satsene på stipendordningene for den videregående skolen, og gjennomgå disse for å sikre at de reelle utgiftene dekkes.
  • Innføre varm skolemat i grunnskolen.
  • Innføre 60 minutter fysisk aktivitet hver dag i grunnskolen.
  • Innføre entreprenørskap som eget programfag i videregående skoler.
  • Innføre leksefri skole i grunnskolen i tråd med Arbeidets visjon om heldagsskolen.
  • Jobbe for å øke lærertettheten i skolen
  • Gjøre fellesfagene mer tilpasset hvert enkelt yrkesfag.
  • Ansvarliggjøre skoleeiere- og ledelse som ikke oppfyller kravene i opplæringsloven som omhandler mobbing.
  • Ikke forby hijab i grunnskolen.