En bedre skole hvor alle opplever trygghet og mestring

To barn leier på vei til skolen. Foto: Øivind Haug

En god lærer, et trygt klassemiljø og moderne utstyr er avgjørende for læring og mestring. Trøndelag Arbeiderparti vil ansette flere lærere, verdsette praktiske og digitale ferdigheter høyere og investere mer i elevene.

Det er viktig at alle er med fra starten. Skolen må plikte å forsikre seg om at alle elever behersker grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning. Den jobben må vi ha tillit til at lærerne klarer, mot at lærerne får de ressursene de behøver. Elevene lærer mer når lærerne har bedre tid til å følge dem opp. Læreren må derfor få mer tid til å være lærer. Trøndelag Arbeiderparti vil derfor gjennomføre en tillitsreform som bygger rundt læreren. En slik reform vil også innebære å fjerne firerkravet i matematikk ved valg av lektorutdanning, og at et karakterkrav i stedet skal gjelde for de fag studenten velger å fordype seg i.

Fremtidas grunnskole er en praktisk og variert helhetlig skolehverdag med flere lærere og mer tid til hver enkelt elev: en skole som setter kvalitet høyt, uten at det går på bekostning av trivsel. I tillegg bør vi ha som ambisjon for fellesskolen at vi både tar i bruk ny teknologi og lærer grunnleggende ferdigheter i programmering og koding. En helhetlig skolehverdag legger til rette for bedre sammenheng mellom skole og fritidsaktiviteter, hvor samarbeid mellom skole, idrettslag, kulturskole og andre barne- og ungdomsorganisasjoner i nærmiljøet må oppmuntres.

Trøndelag Arbeiderparti mener alle elever fortjener å få gå på en god skole i nærheten av der man bor, og ønsker derfor å videreføre nærskole-prinsippet i Trøndelag. Den trippelblå regjeringas iver for privatskoler truer den norske fellesskolen, og kan på sikt gå ut over fellesskolen. Trøndelag Arbeiderparti er bekymret for det stadig økende presset på den videregående fellesskolen fra kommersielle privatskoler, og mener at den enkelte kommune og fylkeskommune skal ha vetorett mot etablering av nye private skoler.

En gjeng skoleelever står i garderoben. Foto: Øivind Haug

Trøndelag Arbeiderparti vil:

• At det 13-årige skoleløpet ses i sammenheng
  • Gjennomføre en tillitsreform for hvor hovedmålet er å øke andelen timeforberedelse, formidling og oppfølging av hver enkelt elev i lærerhverdagen, og redusere tid brukt på rapportering
  • Ha en mer helhetlig skolehverdag der mer skolearbeid skjer på skolen i stedet for hjemme
  • Fjerne firerkravet i matematikk og erstatte det med karakterkrav i fagene lærerne velger å fordype seg i
  • Innføre et gratis varmt daglig varmt skolemåltid for alle elever i grunnskolen
  • At helsesøster skal ha rett til å henvise til BUP og sikre alle elever et godt helsetilbud
  • Styrke nasjonalbiblioteket på nett og forbedre det digitale tilbudet i norske bibliotek
  • Satse på praktiske og digitale valgfag, blant annet ved å innføre koding og programmering som valgfag ved alle skoler
  • Si nei til nasjonale prøver i grunnskolen
  • At Trøndelag skal være best i landet på digitale verktøy i skolen