Fagskolen

Den viktige fagskolen

Levanger Arbeiderparti vil legge til rette for at flere får ta utdanning her

I et innlegg i Innherred tar Ina Kollerud Pedersen og Khalil Obeed til orde for å styrke og synliggjøre Levanger fagskole.

Arbeiderpartiet vil ha flere karriereveier for arbeidstakere med yrkesfaglig bakgrunn. I fremtidens arbeidsliv trenger vi å lære mer - og oftere. På Levanger fagskole får studentene en solid, høyere yrkesfaglig kompetanse innenfor flere områder som er viktig for Levanger kommunes velferdstjenester. Derfor vil vi oppmuntre til og legge til rette for at ansatte i kommunen skal få mulighet til å ta utdanning her.

På Levanger videregående skole ligger Levanger fagskole som har korte, yrkesrettede utdanninger på nivå over videregående opplæring. Her kan du få en kompetanse som kan brukes direkte i arbeidslivet – der du jobber. Høy verdi for deg, for din arbeidsgiver og for dem du jobber med.

Det blir stadig vanskeligere å få jobb uten formell utdanning. Det har stor betydning for den enkelte ansatte, for kommunen og for samfunnet hvis flere får mulighet til å øke sin kompetanse. Vi vil være tjent med å bruke ressurser på livslang læring og legge til rette for flere karriereveier for de mange med yrkesfaglig bakgrunn. Derfor vil vi satse på fagskolen. Arbeiderpartiet vet at det er behov for kompetansen som fagskolene tilbyr og vi er tydelige på at vi trenger flere studieplasser. Vi ønsker også å være en pådriver for at prosessen fra søknad om å opprette et studietilbud til godkjenning av studier blir mer effektiv, uten at det går på bekostning av kvalitet.

På Levanger fagskole er det tilbud om flere studier innenfor helsearbeid; f.eks. barsel og barnepleie, rehabilitering og psykisk helsearbeid og rus. Tilbud rettet mot barnehagene er også under planlegging. Slike studietilbud er viktig for Levanger kommune, og bør inngå som en del av kommunens planer for livslang læring og kompetansebygging.

For få ser fagskolene som et likeverdig alternativ til universiteter og høyskoler. Det kan føre til tapt konkurransekraft, dårligere velferdstjenester og mindre innovasjon i næringslivet. Fagskolene innretter sine tilbud til lokalsamfunnets behov, i tett samarbeid med det offentlige og private arbeidsmarkedet. Gjennom studier på fagskolen kan ansatte styrke egen kompetanse og mestring. For at alle skal få delta og mestre fremtidens arbeidsliv, må vi løse utfordringene i fellesskap.

Levanger Arbeiderparti vil derfor i nært samarbeid med fylkeskommunen gjøre en ekstra innsats for å synliggjøre og styrke fagskolen og bygge nødvendig kompetanse i hele bredden av kommunen.

Fagskole

Stortingrespresentant Arild Grande deltok på et møte med Levanger fagskole i april.

Hva er en fagskole?

Fagskoleutdanning er offentlig godkjent yrkesrettet utdanning på nivået over videregående opplæring. Med yrkesrettet utdanning menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak.

Fagskoleutdanning er fra et halvt til to studieår.

For mange fagarbeidere er fagskoleutdanning en viktig mulighet for videreutdanning. Fagskole er et fullverdig alternativ til universitets- og høgskoleutdanning.

Høyere yrkesfaglig utdanning i Trøndelag

Levanger fagskole

Ina Pedersen og Khalil Obeed fikk en orientering om Levanger fagskole i vår. Dette er en viktig skole for Levanger kommune, og vil vil være med å synliggjøre og styrke fagskolen!

Kompetanse og livslang læring i Levanger kommune

Vi følger opp innlegget med spørsmål i kommunestyret 28.august:

Endringer på arbeidsmarkedet, blant annet som følge av hurtig teknologisk utvikling, stiller økte krav til både arbeidstakere og arbeidsgivere. En konsekvens av den raske utviklingen er at samfunnet vil være tjent med å bruke mer ressurser på livslang læring. For å sikre at samfunnet møter det økte behovet for livslang læring, er det viktig med et system for etter- og videreutdanning med tilstrekkelig og bærekraftig finansiering.

I Hovedavtalen kan vi blant annet lese:

Kompetanse og kompetanseutvikling har stor betydning for den enkelte ansatte, kommunen og samfunnet. For å sikre og utvikle kommunes generelle og spesielle kompetanse er det viktig å vurdere den enkelte ansattes formal- og realkompetanse, stimulere til faglig refleksjon og tilrettelegge for kompetansedeling og andre kompetansehevende tiltak.

Det er viktig at arbeidstakerne motiveres til å øke sine kunnskaper og styrke sin kompetanse samt at kommunen legger stor vekt på målrettet og planmessig opplæring og utvikling av sine arbeidstakere gjennom interne og/eller eksterne tilbud. Det må legges til rette for arbeidsplassbasert opplæring.

Arbeidsgiver og den enkelte arbeidstaker har hver for seg og i fellesskap et ansvar for å ivareta kompetanseutviklingen. Arbeidsgiver har ansvar for å kartlegge de ansattes kompetanse og analysere kommunens kompetansebehov. På denne bakgrunn og etter drøftinger med de tillitsvalgte, skal det utarbeides en plan for gjennomføring av kompetansehevende tiltak.

Spørsmål til ordføreren:

1. Har det i løpet av de siste årene blitt gjennomført kartlegging av ansattes kompetanse og analyser av kommunens kompetansebehov?

2. Har Levanger kommune oppdaterte planer for gjennomføring av kompetansehevende tiltak for ansatte innenfor de ulike enhetene i kommunen?

Levanger fagskole har tilrettelagte studietilbud for fagarbeidere som ønsker en høyere yrkesrettet utdanning innenfor flere studieretninger. Dette er studietilbud som bør være relevant for Levanger kommune;

• Barsel og barnepleie
  • Veiledning
  • Rehabilitering
  • Psykisk helsearbeid og rusarbeid
  • Kreftomsorg og lindrende pleie

Spørsmål til ordføreren:

1. Er det kartlagt behov og ønsker for videreutdanning blant fagarbeidere i Levanger kommune?

2. På hvilken måte legger Levanger kommune til rette for at fagarbeidere skal kunne ta videreutdanning på Levanger fagskole?

Tilrettelegging kan for eksempel være å:

- Gjøre tilbud kjent for ansatte

- Tilpasse arbeidstidsavtal/turnuser til studier

- Gi fri med lønn for å kunne ta relevant videreutdanninger

- Tilby praksisplass ved egen arbeidsplass

Helsearbeider

Levanger fagskole tilbyr flere studier innen helse og omsorg

Er du enig med Levanger og Trøndelag Arbeiderparti om at vi må synliggjøre og styrke fagskolen, og gi flere mulighet for å lære i hele arbeidslivet?