bysykler

Bærekraftig boligutvikling

Levanger AP mener det er behov for en ny og helhetlig boligutvikling i kommunen.

Bolig

BÆREKRAFTIG BOLIGUTVKLING

Bolig – og næringsutvikling er viktige områder for å nå ambisjonen om et bærekraftig og attraktivt lokalsamfunn, og visjonen «Levanger – triveligst i Trøndelag».  Bolyst og arbeidsplasser er stikkord i denne sammenhengen. FNs bærekraftmål forutsetter en helhetlig tilnærming til samfunnsutviklingen, der økologisk, sosial og økonomisk bærekraft skal ivaretas.

For å møte samfunnsutfordringene knyttet til nedgang i folketallet i distriktene, større andel eldre og færre barn i skolealder, og rekruttering av fagpersonell i nøkkelstillinger, mener Levanger Arbeiderparti at kommunen bør ha økt fokus på sammenhengen mellom bolyst, jobbmuligheter og næringsutvikling.

Levanger Arbeiderparti mener en framtidsrettet boligpolitikk skal bidra til å utjevne forskjeller og samtidig ta hensyn til klima og miljø. Vi vil gjenreise den sosiale boligpolitikken. Kommunen bør legge til rette for bruk av «fra leie til eie» og andre lignende initiativer som utgangspunkt for lokal boligsosial planlegging.

Dette forutsetter nødvendig kunnskap og kompetanse for en helhetlig tilnærming til alle utviklingsoppgaver i kommunen. En boligutvikling i samsvar med FNs bærekraftsmål vil stille nye krav til kommunenes juridiske-, sosiale- og planfaglige kompetanse.

• Levanger AP mener det bør utarbeides en helhetlig boligpolitisk handlingsplan med forankring i kommuneplanens samfunnsdel og arealdel.
  • Levanger AP mener kommunen må være offensiv i boligutviklingen og særlig legge til rette for kommunale tomter og rimelige boliger for barnefamilier, studenter og andre med begrenset egenkapital.
  • For å sikre en bærekraftig og helhetlig boligutvikling i alle deler av kommunen, mener Levanger Arbeiderparti at det bør vurderes om dagens organisering av bolig- og eiendomsutvikling og forvaltning av bygg og anlegg er hensiktsmessig for å møte nye krav og utfordringer.
Tone Jørstad

Forslag fremmet av Tone Jørstad og enstemmig vedtatt i årsmøtet