Avvikling av samkommunen.

Innherred samkommune skal avvikles innen 1.1.2020. Det er derfor nødvendig å finne nye samarbeidsformer.

original_1478640051_853784

Innherred samkommune (ISK) feiret 10-årsjubileum i 2014. I den forbindelse ble det laget en jubileumsskrift som forteller noe om bakgrunnen for samkommunen, hvordan utviklingen har vært og hvilke fordeler et slikt samarbeid i ISK har ført med seg. Rapporten kan du lese her:

Samkommunemodellen må avvikles innen 1.1.2020, og det er derfor nødvendig å finne andre måter å samarbeide på. Hva som vil skje med oppgavene som i dag ligger i samkommunen avhenger av hva konklusjonene av framtidig kommunestruktur blir. Kommunesammenslåing er en vei å gå, og et enstemmig kommunestyre vedtok i 2015 at Levanger kommune ønsker å forhandle med sikte på å inngå en intensjonsavtale om nettopp det. Vedtaket kan du lese her :

Som et ledd i arbeidet med å utrede konsekvensene av eventuelt å bestå som egen kommune, ba kommunestyret rådmannen om å utrede konsekvensene av avvikling av samkommunen, Denne rapporten kan du lese her:

Et detaljert vedlegg til rapporten finner du her:

Avvikling av samkommunen og (forhandlinger om) kommunesammenslåing er to parallelle prosesser. Ingenting er sikkert, annet enn at framtida ikke blir som i dag. Det er imidlertid klart at de arbeidsoppgavene som er i samkommunen i dag også skal utføres i framtida, selv om organiseringen vil bli annerledes. Vi må heve blikket og vurdere hva som er best for våre innbyggere i et 10-, 30- og 50-årsperspektiv.