Arbeiderpartiet som premissleverandør for norsk asyl- og integreringspolitikk

Les om Nord-Trøndelag Arbeiderparti sin asyl- og integreringspolitikk. Vedtatt av årsmøtet.

original_1478640434_4255402

Innvandringssituasjonen per 2016

For å begrense innvandringen til Norge har regjeringen ved statsråd Sylvi Listhaug, fremlagt en rekke forslag til innstramminger i asylpolitikken. Intensjonen har vært å redusere tilfanget av asylsøkere uten rett på beskyttelse, øke effektiviteten i saksbehandlingen i tillegg til å tegne et bilde av Norge som et mindre attraktivt land for mennesker på flukt. Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener at de fremlagte forslagene på asylinnstramminger overhodet ikke samsvarer med intensjon i stortingsforliket fra november, og at statsråden har tatt seg store friheter utover sitt mandat i disse forslagene. Nord-Trøndelag Arbeiderparti er ikke uenig i alle de 40 tiltakene fra statsråden og departementet, men mener alvorligheten i de mest graverende forslagene er av en slik grad at samtlige forslag bør vurderes avvist.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti ønsker en tiltakspakke for å effektivisere saksbehandlingen, styrke integreringen og ivareta prinsippet om en human asylpolitikk i møte med en økende strøm av mennesker på flukt. Disse forventningene, som også tydelig kommer frem i stortingsforliket, samsvarer ikke med de fremlagte forslagene til statsråd Listhaug. Derfor mener Nord-Trøndelag Arbeiderparti at Arbeiderpartiet må gjennomføre en ny gjennomgang av aktuelle tiltak i tråd med stortingsforliket, og at Arbeiderpartiet må sitte i førersetet for utviklingen av ny asylpolitikk. Nord-Trøndelag Arbeiderpartiet mener at de foreslåtte innstramminger bryter kraftig med viktige internasjonale forpliktelser og grunnleggende rettssikkerhet.

For Nord-Trøndelag Arbeiderparti er det viktig at Norge fører en politikk som følger opp det internasjonale ansvaret Norge er forpliktet til. Avlastning i flyktningeleirene rundt Syria må på plass, og Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener at Norge må si ja til å ta imot et nærmere vurdert antall kvoteflyktninger fra Syria når den gjeldende avtalen om syriske kvoteflyktninger utgår.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti ser behovet for tiltak for å begrense tilstrømmingen, for igjen å sikre trygg og god integrering. Det er likevel nødvendig med en avveining mellom rettsikkerhetsgarantier og menneskerettigheter på den ene siden, og hensynet til forvaltningens effektivitet og begrensninger på den andre. For Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil hensynet til rettssikkerhet og menneskerettigheter alltid veie tyngst. Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener også det er nødvendig å konsekvent realitetsbehandle alle asylsøknader for å vurdere om beskyttelse er nødvendig.

Solidariteten i sosialdemokratiet

Nord-Trøndelag Arbeiderparti er forkjempere for en human og solidarisk asylpolitikk. Dette baserer vi på det sosialdemokratiske verdigrunnlaget, og for Nord-Trøndelag Arbeiderparti er det en selvfølge av disse verdiene skal komme i første rekke i asyl- og innvandringspolitikken. Det er derfor med største bekymring vi nå følger utviklingen på feltet.

For Nord-Trøndelag Arbeiderparti er det en ærlig sak å være kritisk til innvandring fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Vi mener at det selvsagt er både egoistisk og meget usolidarisk, men i det demokratiske Norge skal det være rom for ulike meninger. Problemet oppstår når innvandringsskepsisen går over i fremmedfiendtlighet og fordommer overvinner fakta.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener det er et behov for et stemningsskifte i norsk asylpolitikk, og en omlegging i politikk og retorikk. Under press fra et stort antall asylsøkere har asylinstituttet blitt satt på prøve, og flere mener det ikke evner å fungere i et slikt omfang vi så i 2015. Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener at asylinstituttet må bestå, og at det er feil å vike fra de internasjonale forpliktelsene Norge er en del av.

Integrering

Like viktig som å gjennomføre målrettede tiltak i møte med en uforutsigbar innvandringssituasjon, er det å legge til rette for en effektiv integrering for å hindre segregering og store skiller mellom folkegrupper i landet. Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener det er essensielt å ikke vise naivitet i debatten om store kulturforskjeller, men vi skal på samme tid være en pådriver for suksesshistorien det multikulturelle Norge faktisk er.

Som et ledd i integreringen bør norske myndigheter stille krav om aktivisering av asylsøkere, og samtidig oppfordre frivilligheten og kommunene til å bidra for å styrke både den psykiske og den fysiske helsen til nyankomne asylsøkere.

Det norske samfunnet er bygget på en balanse mellom plikter og rettigheter, og en forståelse for at alle må delta for å løse de utfordringene landet står overfor. Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener dette må ligge som fundament i fastleggelsen av integreringspolitikkens mål og midler; den skal ha som mål å sette mennesker i stand til å ivareta sine plikter, det vil si ved deltakelse i samfunnet gjennom utdanning, opplæring, arbeid og å være en del av et levende sivilt samfunn.

For å i det hele tatt kunne tilpasse seg det norske samfunnet er tidlig norskopplæring og kulturopplæring tiltak som må vektlegges. En viktig del av kulturelementet i dette tiltaket er å redegjøre for det norske sekulære synet på samfunnsstyret, i den hensikt å nyansere synet på religionsutøvelse og statsstyre. Herunder også opplæring i det norske kjønnsrollemønsteret og synet på likestilling på bakgrunn av kjønn, legning og hudfarge.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener at spredt bosetting av flyktninger i alle landets kommuner er viktig for å integrering i lokalsamfunn, men også for å forhindre segregering i og rundt de største byene. Dette er et viktig ledd i en god integrering. Desto større grupperinger av etniske minoriteter – desto mer utfordrende blir det å integrere på en god måte. Nord-Trøndelag Arbeiderparti ønsker derfor å vurdere muligheten for å la staten pålegge kommuner som av politiske årsaker motsetter seg å ta imot flyktninger, å bosette mennesker med innvilget oppholdstillatelse, men i slike tilfeller må selvfølgelig kommunens reelle muligheter til å integrere de aktuelle flyktningene vektlegges.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti mener at sysselsetting er et svært viktig tiltak i arbeidet med å integrere asylsøkere. Sysselsetting av asylsøkere er ikke bare bra fra et integreringsperspektiv, men også fra et samfunnsøkonomisk ståsted. Verdiskapning er en av hjørnesteinene i den sosialdemokratiske samfunnsmodellen, arbeid for alle er jobb nummer én, også når det gjelder innvandrere.

En human asylpolitikk med realistiske forventninger og konsekvent lovtolkning skal ligge til grunn i Arbeiderpartiets asylpolitikk. Vi skal ha forventninger, og vi skal stille krav til mennesker som skal ta del i det norske samfunnet. Men vi skal alltid ta i mot mennesker med behov for beskyttelse, og vi skal gjøre vårt beste for å styrke det vellykkede multikulturelle norske samfunnet.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil innenfor norsk asylpolitikk:

• At Arbeiderpartiet følger opp og etterstreber landsmøtevedtaket om en human asylpolitikk.
  • Tilrettelegge for en omdreining i det nasjonale ordskiftet, fra konstant å diskutere utfordringer og problemer til heller å vektlegge asylsøkere og andre innvandreres positive effekt overfor nasjonen og ressursene som ligger i disse menneskene
  • Ta imot et betydelig antall ekstra kvoteflyktninger fra Syria når den nåværende avtalen fra Stortinget utløpet i 2017.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil på integreringsfeltet:

• I større grad benytte frivillige aktører som lokale organisasjoner, foreninger og idrettslag som et ledd i integreringa.
  • Reversere regjeringens kutt og styrke språkopplæringen i asylmottakene.
  • Stimulere til frivillig bosetting av enslige mindreårige asylsøkere i norske kommuner
  • Utrede muligheten for å la staten anvende midlertidig tvungen bosetting i norske kommuner, men i så tilfelle vektlegge kommunens reelle mulighet til å integrere de berørte asylsøkerne.
  • Legge til rette for nivåtilpasset opplæring for alle aktuelle flyktninger i utdanningsløpet.
  • At det satses sterkere på å få minoritetsgutter gjennom skolegangen, og hindre at unge med innvandrerbakgrunn faller utenfor skolesystemet.
  • Jobbe for at universiteter og høyskoler i landet tilbyr immigranter med høy utdanning mulighet for å utnytte sin kompetanse i Norge.
  • Kreve at Arbeiderpartiet ikke støtter et lovforslag som innebærer mulighet til å frata asylsøkere deres eiendeler.
  • Enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år må ivaretas av barnevernet, jamfør barnelovens kapittel 5A.
  • Enslige mindreårige må ha rett til helsehjelp utover akutt helsehjelp og deres psykiske helsetilbud må bedres. Det opprettes samtalegrupper i mottakene som tar sikte på å behandle og motvirke psykiske plager som følger av traumer.
  • At Arbeiderpartiet bør vurdere å avvise samtlige av statsråd Listhaugs forslag til innstramminger i asylpolitikken, som følge av at forslagene går alt for langt utover statsrådens mandat.
  • At fylkeskommunen overtar flere oppgaver knyttet til integrering, og tillegges et større ansvar i integreringspolitikken.