Arbeid til alle

God sosialdemokratisk styring med mål om at alle skal med, har gjort oss til det landet som fremdeles blir kåret til verdens beste land å bo i. La oss fortsette å bygge Norge på disse verdiene og styrke arbeidsmiljøloven for få flere i arbeid!

original_1478640430_3172324

Den norske velferdsmodellen er bygd på prinsipper om at alle skal ha like muligheter og at en må yte for å kunne nyte. Arbeiderpartiet har kjempet sammen med fagbevegelsen for at norsk arbeidsliv skal være trygt og godt for alle. Dette samspillet har gitt oss et samfunn med små forskjeller og velferdsgoder som alle nyter godt av. Nord-Trøndelag Arbeiderparti er sterkt bekymret fordi dagens blå-blå regjering gir oss et tøffere arbeidsliv. Høyresiden i norsk politikk svekker arbeidsmiljøloven og velger skattekutt framfor verdiskaping og velferd. Det gjør oss dårligere rustet til å møte fremtidens utfordringer.

Noen vil hevde at oljen er eneste grunn til at Norge er et av verdens rikeste land. Det er det ikke. Det at de fleste norske kvinner deltar i arbeidslivet, gjør at den generelle deltakelsen i arbeidslivet vårt er rekordstor.

Dess flere som er med og bidrar med sin arbeidskraft, jo mer velferd kan vi nyte godt av.

Det er derfor en utfordring i Norge i dag at for mange ikke arbeider, og mange av de som ønsker å arbeide av forskjellige grunner ikke får muligheten. Mange unge sliter med å få faste stillinger etter endringene i arbeidsmiljøloven, mens mange som er over 60 år ønsker å jobbe mindre eller blir pålagt av arbeidsgiver å jobbe mindre. I 2020 er hver 5. nordmann over 65 år, og samfunnet trenger at disse også er med og deltar i arbeids- og samfunnsliv.

Vi trenger også å få flere med nedsatt funksjonsevne inn i ordinært arbeidsliv. Det er over 80.000 funksjonshemmede som ønsker seg inn i arbeidslivet, og som i dag står utenfor. Vi trenger en holdningsendring blant arbeidsgivere. Det er for mange som kun ser utfordringer i å rekruttere personer med nedsatt funksjonsevne – dette er viktige ressurspersoner som næringslivet går glipp av! De fleste av oss opplever i løpet av livet å ha behov for litt ekstra tilpassing og det må være rom for det. Vi må ha et mer tilgjengelig og bedre tilrettelagt samfunns- og arbeidsliv for å få flere med på den samfunnsdugnaden det er å arbeide og bygge gode samfunn.

Nord-Trøndelag Arbeiderparti vil:

• Legge til rette for at unge voksne får større tilgang på faste stillinger.
  • Legge til rette for et arbeidsliv med plass til alle – uavhengig av både alder, kjønn, etnisitet, psykisk- og fysisk funksjonsevne.
  • At det alltid skal være lønnsomt å arbeide – også for pensjonister.
  • Legge til rette for et arbeidsliv med stor fleksibilitet for barnefamilier, og som gjør det mulig for både mor og far å arbeide.
  • Styrke arbeidsmiljøloven, og forsterke trepartssamarbeidet.